تأخیر در تولید آیفون 14 بدلیل تنش چین و تایوان؛ احتمال تولید پرچمدار بعدی اپل در هند

اپل کم کم برای رونمایی از سری آیفون 14 آماده می‌شود، اما چین و تایوان این روزها رابطه خوبی ندارند و این موضوع می‌تواند به ضرر اپل تمام شود. اگر چین و تایوان به این روند ادامه دهند، احتمالا عرضه خانواده آیفون 14 به تعویق خواهد افتاد.

به گفته یکی از افشاگران مطرح اپل، سری iPhone 14 اپل به‌صورت همزمان در چین و هند تولید خواهد شد. این اتفاق می‌تواند به سرعت روند عرضه آیفون‌ 14 کمک کند، اما در این میان چین و تایوان اختلاف سیاسی شدیدی پیدا کرده‌اند. از شانس بد اپل، تعداد قابل‌توجهی از تامین‌کنندگان این شرکت در این دو کشور قرار دارند و این موضوع در نهایت می‌تواند منجر به تاخیر در عرضه سری بعدی آیفون‌ها شود.

آیفون 14
آیفون 14 پرو مکس

تاخیر احتمالی در عرضه سری آیفون 14

مهم‌ترین ضربه‌ای که اپل می‌تواند از تنش سیاسی بین تایوان و چین متحمل شود، مربوط به TSMC است. شرکت ریخته‌گری نیمه هادی تایوان وظیفه تولید تراشه‌های اختصاصی اپل برای آیفون‌ها و آیپدها و تمام محصولات اپل سیلیکون را بر عهده دارد. در نتیجه تایوان نقطه‌ای کلیدی برای تجارت اپل محسوب می‌شود و تهدید آن توسط چین، می‌تواند مشکلاتی برایش ایجاد کند. از سوی دیگر، چینی‌ها نیز وظیفه تامین قطعات مهمی را بر عهده دارند و خدشه در تجارت با این شرکت‌ها برای اپل ناخوشایند خواهد بود.

گفته می‌شود که اپل از تامین‌کنندگان تایوانی‌اش خواسته که به قوانین تایوان پایبند بمانند و از استفاده عباراتی مانند «ساخت چین تایپه» در محصولات خود بپرهیزند. با این حال اما گمرک چین روی واردات محصولاتی با عبارات مذکور حساسیت نشان می‌دهد و این موضوع می‌تواند سبب توقیف آن سری محصول شود. اپل باید هرچه سریع‌تر روند عرضه محصولاتش را بازنگری کند تا در آینده نزدیک به مشکل نخورد.

در همین راستا حتی مینگ چی کو، یکی از تحلیلگران ارشد کمپانی اپل هم می‌گوید که غول آمریکایی تولید نسخه ۶.۱ اینچی آیفون ۱۴ را قرار است در کارخانجات هند خودش انجام دهد. این اولین باری است که اپل یک گوشی آیفون پرچمدار را می‌خواهد در کشوری خارج از چین تولید کند.

به نظر شما اختلاف میان چین و تایوان می‌تواند روی عرضه سری آیفون 14 اثر بگذارد؟