آموزش فعال‌کردن رمز دومرحله‌ای اینستاگرام

در اینستاگرام به دو روش مختلف می‌توان از تأیید دومرحله‌ای برای افزایش امنیت استفاده کرد:

روش اول استفاده از اپلیکیشن‌احراز هویت  Google Authenticator و روش دوم استفاده از پیامک.

نحوه فعال‌سازی کد دو مرحله ای اینستاگرام

بعد از بازکردن اینستاگرام، آیکون سمت راست را که عکس پروفایل را نشان می‌دهد را انتخاب کنید.

در مرحله بعد، منو (سه خط روی هم) انتخاب کنید.

اینستاگرام

از صفحه باز‌شده گزینه Settings را برگزینید.

وارد بخش Security شوید.

در صفحه جدید، گزینه Two-Factor Authentication را انتخاب کنید.

حالا به صفحه راه‌اندازی تأیید دومرحله‌ای اینستاگرام خواهید رسید. برای شروع Get Started را انتخاب کنید.

در این مرحله، روش فعال‌سازی تأیید دومرحله‌ای را می‌توانید انتخاب کنید.

فعال‌سازی تأیید دومرحله‌ای اینستاگرام با استفاده از اپلیکیشن‌های احراز هویت

در اینجا از اپلیکیشن Google Authenticator برای فعال‌سازی تأیید دومرحله‌ای استفاده می‌کنیم؛ هرچند می‌توانید از اپلیکیشن‌‎های دیگر مانند Microsoft Authenticator نیز استفاده کنید. برای شروع گزینه‌ Authentication app (recommended) را انتخاب کنید.

حالا اینستاگرام از شما می‌خواهد یکی از اپلیکیشن‌های احراز هویت را نصب کنید. قبل از انجام کار، از‌‌طریق گزینه Set Up Another Way کد موردنیاز را باید دریافت کنیم.

بعد، کد تأیید دومرحله‌ای اینستاگرام روی صفحه‌نمایش داده می‌شود و تنها کاری که باید انجام دهید، کپی‌کردن آن است. 

سپس، اپلیکیشن Google Authenticator را از گوگل پلی یا اپ استور باید دانلود کنید؛ البته از اپلیکشن‌های دیگری مانند Microsoft Authenticator نیز می‌توان بهره ببرد. بعد از دانلود اپلیکیشن Google Authenticator، گزینه Get Started را انتخاب کنید.

بعد از بازشدن Google Authenticator، روی گزینه + در گوشه پایین سمت راست ضربه بزنید.

حالا گزینه Enter a Setup Key را انتخاب کنید.

در مرحله بعد، نامی برای حساب کاربری خود باید انتخاب کنید که برای سادگی پیدا‌کردن کد تأیید دومرحله‌ای می‌توان از اسم خود Instagram استفاده کرد. بعد از انتخاب اسم، کد دریافتی از اینستاگرام را در قسمت Key وارد کنید.

درادامه، می‌توانید به اینستاگرام برگردید و کد را وارد کنید.

آموزش اینستاگرام

از این به‌بعد هر بار که از اول بخواهید وارد اینستاگرام خود شوید، بعد از ورود نام کاربری و رمز‌عبور، اینستاگرام از شما کد تأیید دومرحله‌ای میخواهد. توجه کنید اگر به کد تأیید دومرحله‌ای تولیدشده Google Authenticator یا نرم‌افزارهای مشابه دسترسی نداشته باشید، نمی‌توانید وارد حساب کاربری‌تان در اینستاگرام شوید. نکته دیگر اینکه حتما کدهای پشتیبانی اینستاگرام را در جایی امن ذخیره کند. از این کد‌‌ها زمانی استفاده می‌شود که بنابه دلایلی به گوشی برای دریافت کد دومرحله‌ای دسترسی ندارد.

فعال‌سازی تأیید دومرحله‌ای اینستاگرام با SMS

استفاده از تأیید دومرحله‌ای مبتنی‌بر SMS مثل اپلکیشن‌های تأیید دومرحله‌ای امن نیست؛ اما از نبود تأیید دومرحله‌ای بهتر است. با این روش، هر بار که از اول وارد اینستاگرام می‌شوید، SMS یک‌بارمصرف برایتان ارسال می‌شود. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا در صفحه تنظیمات دومرحله‌ای اینستاگرام، گزینه Text Message را روشن کنید.

اینستاگرام

حالا شماره خود را وارد کنید تا اینستاگرام کدی شش‌رقمی از‌طریق پیامک برای شما ارسال کند.کد را در اینستاگرام وارد کنید. بعد، تأیید دومرحله‌ای ازطریق SMS برایتان فعال خواهد شد.

نکته: دریافت کد‌های پشتیبان از اینستاگرام است تا درصورت دریافت‌نکردن SMS، امکان ورود به حساب‌ کاربری همچنان برایتان امکان‌پذیر باشد. این کدها را در جایی امن ذخیره و در مواقع لازم از آن‌ها استفاده کنید.

باید مطمئن شوید از اپلیکشین دومرحله‌ای خود نیز بکاپ گرفته‌اید؛ زیرا درصورت گم‌شدن گوشی، دیگر به اطلاعات این برنامه دسترسی نخواهید داشت و نمی‌توانید وارد حساب‌های کاربری خود شوید.

آموزش های بیشتر در پیج اینستاگرام تِکلند.